07.08.2013
Motocross Klub Darłowo to klub z tradycją…, gdyż narodziła się nowa tradycja! Działają dopiero od pół roku ale to właśnie im udało się zorganizować najlepszą, jak do tej pory, VII i VIII rundę Mistrzostw Polski i Pucharu Polski Enduro, która odbyła się w miniony weekend w gminie Malechowo. Prezesem klubu jest Artur Romańczuk, który wraz ze swoimi kolegami z klubu odwalili kawał dobrej roboty. Nawet, gdyby ktoś bardzo się starał nie znalazłby minusów w organizacji zawodów.
Począwszy od wyboru i przygotowania terenu, przez dobór idealnego miejsca na bazę zawodów, po zaplecze sanitarno-gastronomiczne oraz fantastyczną atmosferę.
Podczas zawodów rozegrane zostały dwie próby. Pierwsza próba enduro, która liczyła 5000 m i trwała około 5 minut, obywała się w miejscowości Żegocino na terenie prywatnym przekazanym zawodnikom do rozjeżdżania przez p. Darię Podpirko Zdyr, której należą się ogromne podziękowania za udostępnienie terenu piaskowni i zaangażowanie w pomoc w przygotowaniu trasy. Kręte oraz szybkie odcinki, strome podjazdy i zjazdy, widowiskowe hopy oraz trochę trawersu. Część terenu to podłoże typowo piaszczyste, druga część to trochę trawy i piasku, na którym trudno było złapać przyczepność. Należy też podkreślić, że właściciele z własnej inicjatywy rozdawali zawodnikom wodę, a nawet mokre chusteczki do przetarcia gogli! A z soboty na niedzielę naprawili koparką tor w miejscu, które było niebezpieczne. Zawody nie odbyłyby się również bez pomocy firmy Ground Service, Marcina Wyczesanego i Bartłomieja Rokickiego, którzy bezinteresownie przyczynili się do budowy toru!
Próby dzieliła 38 kilometrowa dojazdówka, którą w zasadzie należało pokonać na stojąco, gdyż większość trasy, to trudna technicznie tarka, trawa, dużo kolein ale za to bardzo dobrze oznakowana. Druga próba cross zlokalizowana była na terenie Fortu Marian, który był zarazem bazą zawodów. Ta próba liczyła 3800 metrów i trwała około 4 minut. Zróżnicowane podłoże, trochę piachu, trochę trawy, teren częściowo odkryty, częściowo zalesiony, kręty i trudny technicznie ale dobrze otaśmowany. Na drugi dzień tuż po ulewnej nocy z piorunami (podczas której namioty na bazie dosłownie fruwały) dojazdówka momentami zamieniła się w bagno, w którym utopiło się kilka motocykli. Bardzo ważny był dobór odpowiedniego ogumienia oraz ustawienie zawieszenia, które musiały sobie poradzić zarówno na piasku, jaki i w błocie.
Zawody rozpoczęły się w sobotę odprawą o godz. 10.30 zakończonej wciągnięciem przez Pawła Szymkowskiego na maszt flagi państwowej. A Pan Marian Laskowski oficjalnie rozpoczął zawody wybuchem granatu! Później zawodnicy punktualnie o 11.00 rozpoczęli ściganie w prawie 40sto stopniowym upale!
Warto podkreślić, iż organizator dołożył wszelkich starań aby tak otaśmować próby aby mogły je pokonać zarówno motocykle, jak i quady i wszyscy bez wyjątku łącznie z Klasą Kobiet pokonywali te same odcinki. Liczba zawodników wyjątkowo dopisała, łącznie startowało 96 motocyklistów i quadowców. MP i PP różniła tylko liczba pętli. W pierwszy dzień zawodów MP – pięć pętli, PP cztery, a w drugi dzień zawodów MP – cztery, a PP – trzy pętle. Potworny upał w pierwszy dzień i trudny technicznie teren dawały w kość wszystkim zawodnikom. W niedzielę na szczęście pogoda sprzyjała riderom którzy, co było widać po uzyskanych czasach, osiągali lepsze rezultaty.
W Mistrzostwach Polski sporym zaskoczeniem dla wszystkich była porażka Pawła Szymkowskiego jadącego w Klasie Motocykli E2/E3. W sobotę zawodnik CKM Cieszyn zakończył wyścig w znakomitym stylu na pierwszej pozycji z dwudziestoma punktami, niestety w drugi dzień zawodów na próbie crossowej padła świeca w motocyklu Szymkowskiego i pomimo dość sprawnej wymiany, stracił wiele cennych minut, których nie zdołał odrobić już do końca wyścigu. Niestety zaważyło to również na jego pozycji w Generalce, w której obecnie zajmuje szóste miejsce. Nadal jednak prowadzi w klasyfikacji sezonu! Natomiast zwycięzcą w klasie E2/E3 po dwóch dniach zawodów został zawodnik BKM Bielsko Biała - Sebastian Krywult, który w znakomitym stylu dojechał do mety.
W klasie E1 natomiast zwyciężył Maciej Giemza (KTM Novi Kielce), a w Weteranach po raz kolejny Wojciech Rencz z Jarper X Racing Team. Z kolei w klasie Junior 50 triumfował Dawid Socha (KTM Novi Kielce), który pokonał aktualnego lidera Kacpra Ziębę, kolegę z klubu. W Juniorach bez niespodzianek pierwsze miejsce zajął Krzysztof Labuda (CKM Cieszyn). Z kolei w Quad Open wygrał Paweł Romaniak (CKM Cieszyn), ubiegłoroczny zdobywca Pucharu Polski. Niestety Damian Rajczyk (MK Oborniki) i Jan Grzegorzek (ATV Bielsko-Biała) ze względu na problemy techniczne nie ukończyli pierwszego dnia zawodów.
W Pucharze Polski w Klasie E1 sklasyfikowanych zostało sześciu zawodników. Zwyciężył po raz kolejny Bartłomiej Niedźwiedź (CKM Cieszyn), który uzyskał komplet 40 punktów. Kolejni czterej zawodnicy uzyskali tą samą liczbę punktów, zatem o zajętym miejscu zadecydował czas przejazdu. W Klasie E2/E3 wygrał Dominik Asłan, natomiast w Weteranach na sześciu sklasyfikowanych najlepszy popis dał Jarosław Michalec (CKM Cieszyn) uzyskując komplet punktów, w Klasie Junior 50 był jeden sklasyfikowany Aleksander Bracik (KTM Novi Kielce), który świetnie pokonał próby, uzyskując również komplet punktów. Natomiast w Klasie Junior zwyciężył Tomasz Kuźniewski (Jarper X Racing Team). Frekwencja dopisała w Klasie Quad Open, w której na starcie stawiło się czternastu quadowców. Pierwsze miejsce zajął Bartłomiej Perdeus z ATV Bielsko – Biała, który uzyskał, co prawda tą samą liczbę punktów, co zdobywca drugiego miejsca Rafał Kozioł (CKM Cieszyn) ale w lepszym czasie. Trzecie miejsce zajął również zawodnik z CKM Cieszyn Arkadiusz Boronowski "Hanys".
W klasyfikacji klubowej Mistrzostw Polski na pierwszym miejscu dalej liderem pozostaje CKM Cieszyn, który uzyskał w tej rundzie 230 pkt, co po dotychczasowych ośmiu rundach daje łącznie sumę punktów 1087, drugie miejsce zajmuje KTM Novi Kielce 182 pkt. tj. 752,5 pkt. łącznie, natomiast Jarper X Racing zajmujący trzecią lokatę uzyskał 161 pkt, razem 684 pkt. w klasyfikacji sezonowej.
Największy entuzjazm podczas swoich zmagań wzbudzały riderki startujące w ramach zawodów. W Klasie Kobiet pierwsze miejsce zajęła Ola Trzaskowska, startująca po raz pierwszy w tego typu w zawodach. Ola tylko siłą woli ukończyła wyścig w sobotę, było bardzo ciężko, jak nam powiedziała na mecie, upał był potworny i tylko ogromny upór i wola walki zaprowadziły ja do mety! W drugi dzień było już zdecydowanie łatwiej, mniejsza liczba okrążeń ale przede wszystkim niższe temperatury. W drugi dzień zawodów rozkręciła się również Joasia Modrzewska, zajmując drugie miejsce na podium. Specjalistka od długich dystansów, ostatnio podziwialiśmy Joasię w rajdzie Albanii. Trzecie miejsce zajęła natomiast Agnieszka Smolińska. Dziewczyny startowały pierwszy raz w tego typu zawodach, co pozwoliło im na zdobycie licencji zawodnika. Gratulujemy dziewczynom tylko szkoda, że tak mało Pań zdecydowało się wystartować w prawdziwym Enduro i to bez taryfy ulgowej! Gratki dla tych trzech fantastycznych Kobiet!
Nie możemy również zapomnieć o tych, którzy czuwali nad bezpieczeństwem podczas tych zawodów. Ukłony należą się OSP Malechowo! Strażacy niezmordowani trwali na swoich posterunkach i zabezpieczali odcinki również od strony medycznej i służyli wszelką pomocą zawodnikom, fotoreporterom oraz kibicom. I pomimo ciężkiej nocy, jaką mieli z soboty na niedzielę (walka z pożarem trwała do 4-tej nad ranem) dzielnie stawili się w drugi dzień zawodów na swoich posterunkach.
Fort Marian, w którym znajdowała się baza zawodów, a którego właścicielem i pomysłodawcą jest Marian Laskowski, słynie z organizacji Międzynarodowych Zlotów Historycznych Pojazdów Wojskowych, które organizowane są w Darłowie już od 15 lat. Zlot w Darłowie jest jedną z największych tego typu imprezą w Europie. Wielokrotnie zostawał nagradzany jako najlepsze wydarzenie regionalne i lokalne, należy tutaj wymienić "Laury Starosty Sławieńskiego", Statuetkę "Eryka Pomorskiego" i wiele innych. Na terenie fortu znajduje się muzeum, które w swojej kolekcji posiada wiele unikatowych pojazdów wojskowych m.in: amerykańską cieżarówkę REO oraz wciąż na chodzie czołg T-55 Merida, którym nawet się przejechaliśmy!
Niezapomniane wrażenie robiło podium, na którym wręczane były puchary zwycięzcom. A mianowicie był to wspomniany już czołg T-55, który w idealnym stanie technicznym wzbudzał ogromne zainteresowanie zawodników oraz kibiców. Puchary wręczali dyrektor zawodów Waldemar Iracki, Prezes Motocross Klub Darłowo Artur Romańczuk oraz Sekretarz Klubu Paweł Krakowiak.
Furorę podczas zawodów zrobiły dwa małe szkraby jeżdżące na motocrossie Yamaha i KTM. Patryk (6 lat) i Kacper (4 lata). Swoją przygodę z motocrossem rozpoczęli w wieku trzech lat. Mamy nadzieję, iż mogliśmy oglądać i podziwiać przyszłych Mistrzów Enduro. Brawo!
Zawodnicy dali z siebie wszystko, a rywalizacja była zacięta… Niestety wielu z nich nie mogło dokończyć wyścigów ze względu na awarie swoich maszyn m.in. zatarte tłoki, świece, pęknięte ramy w quadach, uszkodzone silniki i długo by wymieniać… Takie niestety są uroki sportów motorowych!
Oczywiście do sukcesu organizatorów przyczyniły się również władze gminy Malechowo, którym należą się serdecznie podziękowania! Władze Gminy nie robiły żadnych problemów organizatorom (a niestety często przy tego typu rajdach i zawodach zdażają się takie problemy, jak dochodzą nas słuchy z całej Polski). Wręcz przeciwnie służyły pomocą i wszelkie dokumenty udało się szybko złożyć i usyskać stosowne pozwolenia. Oby więcej takiej przychylności władz przy organizacji zawodów, jak to miało miejsce w gminie Malechowo.
Dawno nie byliśmy świadkami tak udanych zawodów. A przyszli organizatorzy kolejnych rund MP i PP Enduro mają postawioną wysoko poprzeczkę! Zobaczymy czy sprostają wyzwaniu?!
ZAPRASZAMY DO GALERII ZDJĘĆ, ZNAJDUJĄCEJ SIĘ NA DOLE STRONY POD WYNIKAMI Z ZAWODÓW.
JUŻ WKRÓTCE KOLEJNA PORCJA ZDJĘĆ! ZAPRASZAMY!
Wyniki po dwóch dniach zawodów:
MP Motocykle – Generalna klasyfikacja sezonu:
Poz. |
Nr |
Zawodnik |
Klub |
Marka |
Spon. |
Pkt. 1 |
Pkt. 2 |
Suma pkt. |
1 |
99 |
17 |
20 |
37 |
||||
2 |
101 |
15 |
15 |
30 |
||||
3 |
6 |
13 |
11 |
24 |
||||
4 |
73 |
8 |
13 |
21 |
||||
5 |
2 |
4 |
17 |
21 |
||||
6 |
41 |
20 |
0 |
20 |
||||
7 |
323 |
10 |
9 |
19 |
||||
8 |
111 |
9 |
10 |
19 |
||||
9 |
23 |
7 |
7 |
14 |
||||
10 |
19 |
6 |
8 |
14 |
||||
11 |
10 |
11 |
11 |
|||||
12 |
118 |
5 |
5 |
10 |
||||
13 |
55 |
3 |
4 |
7 |
||||
14 |
777 |
0 |
6 |
6 |
||||
15 |
16 |
2 |
3 |
5 |
||||
16 |
176 |
1 |
1 |
2 |
||||
17 |
74 |
0 |
2 |
2 |
||||
18 |
46 |
0 |
0 |
0 |
||||
19 |
371 |
0 |
0 |
0 |
||||
20 |
122 |
0 |
0 |
0 |
||||
21 |
70 |
0 |
0 |
0 |
||||
22 |
244 |
0 |
0 |
0 |
||||
23 |
51 |
0 |
0 |
0 |
||||
24 |
238 |
0 |
0 |
0 |
||||
25 |
237 |
0 |
0 |
0 |
||||
26 |
717 |
0 |
0 |
0 |
||||
27 |
93 |
0 |
0 |
0 |
||||
28 |
210 |
0 |
0 |
|||||
29 |
119 |
0 |
0 |
|||||
30 |
77 |
0 |
0 |
|||||
31 |
316 |
NS |
0 |
MP Klasa E1:
Poz. |
Nr |
Zawodnik |
Klub |
Marka |
Spon. |
Pkt. 1 |
Pkt. 2 |
Suma pkt. |
1 |
101 |
20 |
20 |
40 |
||||
2 |
6 |
17 |
17 |
34 |
||||
3 |
23 |
15 |
15 |
30 |
||||
4 |
55 |
13 |
13 |
26 |
||||
5 |
244 |
11 |
11 |
22 |
MP Klasa E2/E3:
Poz. |
Nr |
Zawodnik |
Klub |
Marka |
Spon. |
Pkt. 1 |
Pkt. 2 |
Suma pkt. |
1 |
99 |
17 |
20 |
37 |
||||
2 |
323 |
13 |
15 |
28 |
||||
3 |
2 |
11 |
17 |
28 |
||||
4 |
41 |
20 |
7 |
27 |
||||
5 |
16 |
10 |
13 |
23 |
||||
6 |
176 |
9 |
11 |
20 |
||||
7 |
238 |
7 |
10 |
17 |
||||
8 |
10 |
15 |
15 |
|||||
9 |
237 |
6 |
8 |
14 |
||||
10 |
93 |
5 |
9 |
14 |
||||
11 |
210 |
8 |
8 |
MP - Quad Open:
Poz. |
Nr |
Zawodnik |
Klub |
Marka |
Spon. |
Pkt. 1 |
Pkt. 2 |
Suma pkt. |
1 |
68 |
20 |
15 |
35 |
||||
2 |
29 |
17 |
17 |
34 |
||||
3 |
609 |
15 |
11 |
26 |
||||
4 |
469 |
20 |
20 |
|||||
5 |
445 |
13 |
13 |
|||||
6 |
96 |
WK |
0 |
PP Motocykle E1:
Poz. |
Nr |
Zawodnik |
Klub |
Marka |
Spon. |
Pkt. 1 |
Pkt. 2 |
Suma pkt. |
1 |
90 |
20 |
20 |
40 |
||||
2 |
722 |
13 |
15 |
28 |
||||
3 |
5 |
17 |
11 |
28 |
||||
4 |
404 |
15 |
13 |
28 |
||||
5 |
747 |
11 |
17 |
28 |
||||
6 |
376 |
NS |
0 |
PP Klasa E2/E3:
Poz. |
Nr |
Zawodnik |
Klub |
Marka |
Spon. |
Pkt. 1 |
Pkt. 2 |
Suma pkt. |
1 |
719 |
20 |
20 |
40 |
||||
2 |
233 |
17 |
17 |
34 |
||||
3 |
108 |
15 |
15 |
30 |
||||
4 |
75 |
13 |
13 |
26 |
||||
5 |
12 |
10 |
11 |
21 |
||||
6 |
256 |
9 |
9 |
18 |
||||
7 |
334 |
7 |
8 |
15 |
||||
8 |
312 |
11 |
11 |
|||||
9 |
393 |
10 |
10 |
|||||
10 |
62 |
8 |
8 |
|||||
11 |
978 |
6 |
NS |
6 |
||||
12 |
550 |
5 |
NS |
5 |
PP Quad Open:
Poz. |
Nr |
Zawodnik |
Klub |
Marka |
Spon. |
Pkt. 1 |
Pkt. 2 |
Suma pkt. |
1 |
595 |
17 |
20 |
37 |
||||
2 |
711 |
20 |
17 |
37 |
||||
3 |
500 |
11 |
15 |
26 |
||||
4 |
98 |
15 |
10 |
25 |
||||
5 |
456 |
9 |
13 |
22 |
||||
6 |
545 |
10 |
8 |
18 |
||||
7 |
650 |
7 |
11 |
18 |
||||
8 |
653 |
8 |
9 |
17 |
||||
9 |
230 |
13 |
13 |
|||||
10 |
726 |
6 |
6 |
12 |
||||
11 |
986 |
7 |
7 |
|||||
12 |
160 |
5 |
NS |
5 |
||||
13 |
159 |
4 |
NS |
4 |
||||
14 |
54 |
NS |
0 |
Szczegółowe wyniki: http://www.motoresults.pl/pl/