04.02.2014
Metoda Alfreda Hitchcocka polegająca na tym, że film zaczyna się od trzęsienia ziemi, a potem napięcie już tylko rośnie, weszła już do kanonu sztuki. Tę zasadę można jednak z powodzeniem wprowadzać do innych dziedzin życia. Chociażby do rajdów terenowych. Rok zaczyna się Dakarem – perłą w koronie, wisienką na torcie, prawdziwym creme de la creme. Potem jest jednak jeszcze ciekawiej, kiedy rozpoczyna się długa i taktyczna rozgrywka, której stawką są mistrzowskie tytuły federacji FIM oraz FIA.
Dakar jest rajdem legendą i nie może się z nim równać żadna inna rywalizacja off-roadowa. Nie oznacza to jednak, że trwający cały sezon cykl pucharu i mistrzostw świata cross country jest mniej wymagający. Zwłaszcza, że w tym roku sportowa walka z udziałem polskich kierowców zapowiada się wyjątkowo interesująco. Pucharu Świata będzie bronić Rafał Sonik, a o poprawienie trzeciego miejsca w motocyklowych mistrzostwach świata powalczy Jakub Przygoński. O czołowe lokaty z pewnością będą starać się Martin Kaczmarski, czy Marek Dąbrowski z Jackiem Czachorem. Krzysztof Hołowczyc zapowiedział, że nie będzie bronić wywalczonego przed rokiem trofeum.
Kilka rajdów to wspólne wydarzenia w kalendarzu motocyklowej federacji FIM oraz samochodowej federacji FIA. Wielokrotnie jednak drogi uczestników obu cyklów rozchodzą się. Kierowcy samochodów przede wszystkim uczestniczą w dwu lub trzydniowych imprezach z cyklu Baja, podobnie jak quadowcy w Pucharze Świata Baja, podczas gdy motocykliści i quadowcy startujący w Mistrzostwach Świata cross-country mają zaplanowane przynajmniej 5-dniowe zawody w sześciu różnych lokalizacjach.
Na jednym biwaku kierowcy Poland National Team będą mieli okazję spotkać się w Abu Zabi, Katarze, Egipcie oraz prawdopodobnie Maroku (FIA jeszcze oficjalnie nie zatwierdziła tego rajdu). Wielu polskich kierowców zobaczymy też z pewnością w długim i trudnym SilkWay Rally, wiodącym przez bezdroża Rosji. W tym roku syberyjska rywalizacja została przeniesiona z lipca na wrzesień.
Motocykliści i quadowcy samotnie przemierzać będą Sardynię i Brazylię. Z kolei dla samochodów zaplanowano rajdy w Rosji, Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, na Węgrzech oraz oczywiście w Polsce, gdzie ponownie, z końcem sierpnia odbędzie się Baja Poland.
Sezon zaczynamy już za 10 dni zimowym rajdem w lasach wokół Sankt Petersburga. Na listach startowych znalazły się dwa polskie samochody: Mini Martina Kaczmarskiego, który pojedzie ze swoim dakarowym pilotem Felipe Palmeiro oraz Toyota Hilux Marka Dąbrowskiego i Jacka Czachora.
Terminarz PŚ FIA cross-country, MŚ FIM cross-country, PŚ FIM Quad Baja w 2014:
Luty
14-16.02 – Baja Russia NorthernForest (PŚ FIA w rajdach terenowych)
Marzec
13-16.03 - Italian Baja (PŚ FIA w rajdach terenowych, PŚ FIM Quad Baja)
Kwiecień
4-10.04 - Abu DhabiDesert Challenge (MŚ i PŚ w rajdach terenowych FIM oraz FIA)
20-25.04 - Sealine Cross-Country Rally - Katar (MŚ i PŚ w rajdach terenowych FIM oraz FIA)
Maj
18-25.05 Faraons Rally – Egipt (MŚ i PŚ w rajdach terenowych FIM oraz FIA)
Czerwiec
07-12.06 Sardegna Rally Race (MŚ i PŚ w rajdach terenowych FIM)
Lipiec
18-20.07 - Baja Espana Aragon – Hiszpania (PŚ FIA w rajdach terenowych, PŚ FIM Quad Baja)
Sierpień
14-16.08 - Hungarian Baja (PŚ FIA w rajdach terenowych, PŚ FIM Quad Baja)
28-30.08 - Poland Baja (PŚ FIA w rajdach terenowych, PŚ FIM Quad Baja)
21-30.08 - Rally Dos Sertoes – Brazylia (MŚ i PŚ w rajdach terenowych FIM)
Wrzesień
13-20.09 - SilkWay Rally – Rosja
12-13.09 - Baja TT - Portugalia (PŚ FIM Quad Baja)
30.09-02.10 - Baja du Maroc - Maroko ( PŚ FIM Quad Baja)
Październik/listopad
03-09.10 - OiLibya Rally – Maroko (MŚ i PŚ w rajdach terenowych FIM oraz FIA)
30.10-1.11 - Baja Portalegre 500 – Portugalia (PŚ FIA w rajdach terenowych)
fot. PNT